Groei

Hoe laat je als ondernemer je bedrijf groeien?

Voor geboren ondernemers is het runnen van een eigen zaak werkelijk een droom. Maar wanneer die eigen zaak dan ook nog eens goed draait, dan is het plaatje compleet. De zaken gaan goed, je hebt veel klanten en de winstmarge mag er zijn. Toch wil je als ondernemer steeds meer. Ondernemer kijken namelijk steeds uit om een manier te vinden om hun bedrijf te laten groeien. Maar hoe voorkom je nu dat je als ondernemer je bedrijf niet te snel laat groeien?
Tijdens de loop der jaren merk je als ondernemer dat het runnen van een bedrijf uit 4 “fases” bestaat. Alles begint uiteraard met de opstart, het begin van het bedrijf. Daarna heb je de groei en na de groei moet je vervolgens zorgen voor enige stabiliteit binnen het bedrijf en moet je ervoor zorgen dat de zaken goed draaien. Als laatste fase heb je de veroudering.

Maak een schema op voor jezelf

Op een bepaald punt in je carrière en in het bestaan van het bedrijf merk je als ondernemer dat je bedrijf begint te groeien. Dit merk je aan zaken zoals het aannemen van extra werknemers omdat je het werk simpel weg niet langer alleen kunt verzetten. Dit verandert uiteraard ook jouw rol als ondernemer. Nu ben je niet langer onverantwoordelijk maar moet je instaan voor je werknemers en zorgen dat het geheel klopt. Hiervoor moet je een bepaalde structuur op poten zetten zodat je bedrijf draait zoals een bedrijf hoort te draaien en dat jij als ondernemer uiteindelijk winst maakt, wat eigenlijk de uiteindelijke bedoeling is van elke ondernemer.
Een schema opmaken voor jezelf om de groei van je bedrijf voor ogen te zien kan dus zeer handig zijn. Bepaal op voorhand waar je wil groeien. Dit kan bijvoorbeeld zijn in de omzet van je bedrijf, in het klantenbestand van je bedrijf, in het productaanbod van je bedrijf, in het personeelsbestand van je bedrijf, … Kortom, je zal als ondernemer met verschillende zaken rekening moeten houden.



Geld is belangrijk

Uiteraard komt er bij groei automatisch ook het aspect “financiering” kijken. Dit betekent dat je op zoek moet gaan naar extra geld om de nieuwe werknemers, de nieuwe computers, de grotere voorraad en de gedane investeringen te financieren. Dit kan door naar de bank te stappen en er een goed financieringsplan en bedrijfsplan voor te leggen.

Vraag raad aan anderen

Raad vragen aan iemand kan nooit geen kwaad. Ook niet wanneer je bedrijf aan het groeien is. Ga daarom op zoek naar andere ondernemers waarvan hun bedrijf in dezelfde situatie staat of waarvan hun bedrijf recent ook een groei doorgemaakt heeft. Vraag hoe zij alles gedaan hebben en waar ze het meeste moeite mee hadden. Tips en raad zijn immers altijd welkom!




Hoe komt het dat het ene bedrijf sneller groeit dan het andere?

Je hoort en ziet het vaak; een jong bedrijf dat al na enkele maanden/jaren uitgegroeid is tot een gekend merk of een bedrijf dat staat voor bepaalde normen en waarden en door iedereen gekend is. Terwijl andere bedrijf in de eerste maanden na de opstart met moeite het hoofd boven water kunnen houden.
Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat bij veel bedrijven enkele kenmerken op strategisch vlak te onderscheiden zijn waarmee je de snelgroeiende bedrijven er zo kunt uithalen. De groeiambitie van bepaalde bedrijven bijvoorbeeld is opmerkelijk. De snelgroeiende bedrijven hebben een aangepaste visie als het gaat om de groei van het bedrijf. Bovendien blijken die bedrijven ook een drive voor groei te hebben die een stuk sterker is dan bij andere bedrijven die minder snel groeien.

Innovatieve kenmerken van een bedrijf

Ten tweede is ook de innovatie van de verschillende bedrijven te onderscheiden. Zo hebben snelgroeiende bedrijven meer oog voor het ontwikkelen en verkopen van nieuwe producten en het aanbieden van nieuwe diensten ten opzichte van minder snelgroeiende bedrijven. De innovatieve visie van een bedrijf is dan ook vaak de oorzaak voor de snelle groei van een bedrijf. Vooral de productinnovatie heeft een sterke invloed op de groei van een bedrijf.

Persoonlijkheid van de ondernemer

Als derde punt is ook de persoonlijkheid van de ondernemer in kwestie belangrijk. Zo blijkt uit studies dat bepaalde mensen een soort van drive hebben om iets te willen bereiken en om altijd het meest haalbare uit iets te halen, in dit geval het bedrijf dat men runt.
Dit is ook niet verbazend. Iemand die bijvoorbeeld een geboren winnaar is zal steeds proberen om het maximum uit zijn of haar bedrijf te halen. Iemand die van nature minder gemotiveerd is, zal er ook minder aandacht aan besteden om zijn of haar bedrijf te laten groeien. Onderzoek toont zelfs aan dat de groeiambitie van de ondernemer in kwestie één van de meest verklarende factoren zou kunnen zijn voor de groei van een bedrijf. Logisch dus.

Andere factoren zoals omgevingsfactoren

Uiteraard spelen er vaak heel wat andere factoren mee die de groei van een bedrijf mee bepalen. Omgevingsfactoren kunnen ook voor de groei van een bedrijf zeer bepalend zijn. Een bedrijf die zich destijds gevestigd heeft op een locatie die ondertussen minder goed bereikbaar is geworden voor de klanten en de leveranciers, zal minder snel groeien dan een bedrijf die op een strategisch goed gekozen plaats ligt.

Werknemers spelen ook een grote rol

Ook de werknemers, die toch de bouwstenen van het bedrijf zijn, spelen een grote rol. De kwalificatie van het personeel en hun gedrevenheid zorgen ervoor dat ze de andere werknemers met zich meetrekken of dat ze andere werknemers juist niet doen geloven in het verhaal van de groei van het bedrijf.
Guillaume Deknudt
Bron van de foto: Guillaume Deknudt advocaten